söndag 10 maj 2015

Lågan brinner

I helgen har jag använt mer snytpapper och nässpray än jord och spade, men så är det ibland. Mer soffhäng än trädgård kan man säga.

Som tur var gav sonen mig en timme av sin dyrbara femtonårstid och bar plåtkanter, kärrade jordsäckar, kånkade tunga stenar, flyttade på otympliga grejer och grävde upp en gammal vinbärsbuske. ♥


I eftermiddags var det dags för tuppslakt. Vi har ju haft två tuppar sen förra sommaren och det har inte fungerat särskilt bra på så få hönor som vi har. Det var mannen som fick göra det, ett villkor för att vi överhuvudtaget skulle skaffa höns. 



Jag vill gärna kunna fixa mitt trädgårdsintresse helt på egen hand, delar det gärna med mannen, men jag vill inte att det ska bli ett måste för honom. 
En bra grej med att jag fick en svets är att även han tycker att det är roligt att svetsa och då kan man jobba ihop med något båda uppskattar. Win-win liksom! :)

Ajabaja, inte svetsa utan handskar

Plåtkanterna ovan ska bli rabattkant och just dessa är högre än de vi redan har. I hörnet och i skarvarna svetsade vi ihop dem för att det ska hålla ihop på ett bra sätt. 

Snart kommer de att rosta fint och förhoppningsvis rama in vackra blomster så småningom!

Det här är ett nytt projekt som jag alltså påbörjar innan andra påbörjade är färdiga, det verkar som vara mitt koncept det...

Har en del plantor som måste flyttas innan den rabatten som de står i nu kan färdigställas och dom ska vara i den här nya baksidesrabatten (som det här ska bli) och jaa, på den vägen är det. 

Det var lite om vad jag gjort i helgen maken och sonen gjort åt mig i helgen. ;)

Vad har du gjort?


En ny och förhoppningsvis friskare vecka väntar och dessutom med en extra ledig dag!!



7 kommentarer:

  1. Du är minsann flitig även om det snoras. Det slog mig nyss att jag förstås också borde lära mig svetsa. Ska i alla fall prova. Är så enkelt att lämna över till mannen och det går snabbt, blir snyggt, men rätt coolt att kunna själv.
    Dagen ägnats åt växtmarknad, blåsigt, regnigt, kallt. Det kommer att ta hela kvällen att tina upp, men många trevliga fynd har gjorts.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Kan du svetsa?! Och jag som så gärna vill lära mig det! Är det svårt? Måste man se väldigt bra och vara väldigt stark?
    I helgen? Massor! Sått en massa kål och blommor, rensat en massa, fällt en björk (inte jag utan maken) påbörjat flytt av lekstuga mm Man är verkligen inte sysslolös när man har trädgård och ambitioner!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  3. Jo man vill ju gärna klara sig själv men det är skönt att kunna få hjälp med en del sysslor, tuppslakt tex;) Soffhäng är inte fel det heller fast förkylning kan ju kvitta....
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Perfekt att kunna få så mycket gjort utan att anstränga sig alltför mycket! Man ska ta det lite försiktigt med förkylningar, men att peka åt andra är kanske inte så jobbigt precis. Lyxigt också att kunna få svetsade kantplåtar.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  5. Jag var flitig igår, då det var fint väder. Grävde upp hallon som gått vilse, rensade rent i en rabatt på Klematis som inte visade något livstecken. Krukade en hel del plantor som jag köpte i Amsterdam, grävde ner några Liljelökar, planterade några växter. Kantskar några rabatter. Planerade för en ny rabatt. Gjorde plats för en nyinköpt Magnolia som står i växthuset, och väntar på att få komma ut.Satte luktärter i blöt, som jag sått idag. Och njöt av solen....Hoppas på en fin långhelg med mycket sol, så det blir mer gjort. Ha en skön vecka! Marika

    SvaraRadera
  6. Eftersom jag hade en del växter som väntade på att bli planterade så har jag legat i lite med det i helgen. Fina kanter du får och bra hjälp av son och make. Min man håller på och bygger en spalje så visst är vi lite lyckligt lottade. Håller med dig om att det är lätt att börja på flera saker samtidigt, men börjar man på ett ställe så drar det med sig en massa annat och sen är det igång. Det är nog så det är. Härligt men lite frustrerande ibland.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Kantklippt, sett fotbollsmatch, frusit ihjäl och nu är solen här!!! : )

    SvaraRadera