tisdag 17 maj 2016

Astrid Lindgrens Näs

En av höjdpunkterna på Nordiska Trädgårdar var Näs trädgårdar som också helt rätt blev utsedd till Årets idéträdgård.

Tills för några månader sedan visste jag inte ens att Näs trädgårdar fanns, men så en lång kväll på väg hem från skolan läste jag ett fint reportage i en tidning/magasin om trädgården och dess konstnärliga ledare Karin Eliasson. Henne kände jag igen som en trädgårdsmästare som skrivit böcker. :)
I det reportaget, som jag nu inte alls kan komma på vilken tidning det var, var det lika stort fokus på trädgården som på henne och hennes tänk kring uppbyggnaden av den.

Tillbaka till mässträdgården, den var alltså jättefin!
Temat var balansen och växelverkan mellan det mörka och det ljusa i livet. Mellan liv och död, födelse och förruttnelse. Det låter dramatiskt, men nu känns ju förruttnelse som en väldigt naturlig del i de flesta trädgårdar så det var inget jag reagerade på så där direkt.

Mina bilder gör inte alls trädgården och stämningen rättvisa, tyvärr...
Så klart var Astrid Lindgren representerad i allmänhet, men i mosspoesin i synnerhet.

Idag hittade jag ett till reportage i Granngårdens tidning, Grannliv. Det ser jättefint ut där så jag hoppas få besöka den nån gång i framtiden!


Om du är mer intresserad av Karin Eliasson så finns det också ett gammalt avsnitt av Gunnels Gröna på SvT play där Karin Eliasson medverkar och pratar varmt om jorden. Rekommenderas en regnig kväll. :)


2 kommentarer:

  1. Ja, det finns en del som fått till sina - eller andras - trädgårdar! Jag som bott i villa över 40 år - ja faktiskt öven från åldern 4 år till 18 också - ångrar att mitt intresse inte tog fart tidigare!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Det var nog det finaste på mässan.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera