onsdag 1 september 2010

Purple

Då är vi inne i september och det känns verkligen som att sommaren är slut. Idag skiner solen från en klarblå himmel, men särskilt varmt är det inte och imorse var det frost på sina håll häromkring.

Anisisopen tog tid på sig att börja blomma i år, men nu har den kommit igång. Det är fint med det lila ihop med den gula klippståndsen i bakgrunden.


Anisisopen är förresten fin innan blomning också med sina limegröna blad.

Luktärterna verkar inte bry sig om kylan det minsta utan blommar vidare lika mycket och fint!
Jag undrar om den där humlan hade dormat av i sensommarblomstren. :)

Just den här lila luktärten är så roligt mönstrad med vita ringar i det lila.

Vi håller på med köket för fullt och vi dessutom åkt på första höstförkylningen så det är inte så mycket energi över för annat just nu. När det gäller köket så ska vi i alla fall snart börja sätta in också och inte bara riva ut. :)

Lever du fortfarande trädgårdsliv eller har innelivet och andra aktiviteter tagit över?

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig och kul luktärt, att det dessutom är min älsklingsfärg är ju bara plus. Har inte ställt in mig på höstgrejor ännu, har 1 ½ rabatt till att fixa, känns i ryggen.
    Ha det så gott

    SvaraRadera
  2. Ja visst känns det som hösten har kommit.
    Anisopen är riktigt fin jag har den ochså och den tittar upp lite här och där i rabatterna så det är bara att rycka upp om den inte passar.
    Mina finns bland rudbecian "Magnus", litet höstgullris som blommar i gult och stjärnflockan "Lars" röd.
    Jag har mycket att göra i trädgården nu , omflyttningar av perenner ,en rabatt som blir helt nyplanterad och nerklippning av fröställningar ja, listan kan göras lång så jag hoppas att vi får en fin höst.
    Inatt hade vi 1,5 grad plus så frosten ligger på lur.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jag lever ännu sommartid, med planteringar och planering av trädgården för nästa år. Fin anisisop! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  4. Redan frost, hu vad tråkigt det känns. Nyss var det ju högsommar....
    Här är det nog en blandning av trädgårdsliv och inneliv. Utelivet har mattats av skall erkännas, det är fuktigt så stor del av dan, och det är bara skönt att vara ute när solen skiner vilket har varit lite si och så med...men igår var jag ute en hel del, och det var skönt!

    SvaraRadera
  5. Än så länge är vi ute hela dagarna, men.....det är svinkallt om nätterna! Och jag som lovat min väninna som kommer på besök nästa vecka att vi ska åka och bada - men är det un der 15 grader står jag över!

    SvaraRadera
  6. Nej försjutton gubbar än är det trädgårdsliv! Inte idag dock för här är det så nedrans kallt. Vemodet börjar kännas lite...snart är det bara så att hösten är här. Trevlig helg
    Tyra - Köksträdgården

    SvaraRadera
  7. Även om det är kylslaget så lever jag fortfarande lite trädgårdsliv. Men stunderna ute blir kortare och kortare för var dag som går och innemyset tar över mer och mer...
    Värmefläkten går i växthuset på nätterna och pelargonerna vill nog snart flytta in.
    Anisisopen är jättefin!
    Må så gott!

    SvaraRadera