måndag 20 september 2010

Grönt är skönt, men rött är sött!

Idag har jag varit hemma med minstingen som är förkyld. Igen!
Feber och ont i örat har hon också, stackarn.

Under en av dagens filmvisningar gick jag ut en sväng och plockade in en ny bukett med luktärter. Jag har plockat in massor av luktärter under sensommaren. Jag hade nästan gett upp hoppet om att få några luktärter i år när det plötsligt började knubba till sig och dra iväg på längden för att senare börja blomma.

Väl ute så var det riktigt soligt och skönt så jag fortsatte till växthuset som fortfarande är öppet för säsongen. Där har vi massor av tomater. Jag kan ta in en hel drös med mogna, men de allra flesta är gröna så jag hoppas på en solig vecka för till helgen ska jag stänga igen och göra höst.





Chilisarna är verkligen jättestora, men tyvärr ingen som verkar vilja rodna?

Physalis stoppar jag in i munnen var och varannan dag och idag blev det faktiskt en liten skål fylld.

Kom vidare till...



...trädgårdslandet där det bara ser hur igenvuxet och ovårdat ut som helst! Det är sallad, dill, tagetes, ringblommor, purjolök och det som skulle bli blomkål huller om buller i total oordning!

Jag tog rätt på dillen som var kvar och plockade en bukett med ringblommor och vad ser jag då - jo ett liiitet blomkålshuvud! Tänka sig, premiären av min blomkålsodling blev inte helt fiasko. Bara nästan... :)



Ha en fin måndagkväll!

7 kommentarer:

  1. Man ska så klart itne önska barnen sjuka men lite tid hemma i fint väder är ju inte helt fel.
    Hoppas han kryar på sig snart.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ett litet huvud - då är du låångt ifrån ett fiasko. Då skulle du sett mina rödbetor ha ha ha barnen satte krasse och krasse blev det. Någonstans djupt därunder fanns vackra djupröda blad, men under jorden kom bara små klumpar. =Fiasko :)

    SvaraRadera
  3. Det värsta med rabatt vid hundgården är ju att de gärna knaprar i sig blommor...mina var hårda på pionknopparna i somras, så har du pion skall du nog inte sätta den så nära stängslet som jag gjorde...men din hund kanske inte är så galna som våra..:O)
    Vad mycket ätbart du odlar, måste vara härligt! (fast jag är så kass på det, så här blir det nog inget sånt)

    SvaraRadera
  4. Oj, så mycket du får skörda, mums..! Physalis sådde jag med, men tyvärr grodde inte fröna :(
    Får pröva ett nytt år!

    Hoppas din minsting blivit frisk igen!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  5. De gröna tomaterna kan ju ta in och låta mogna i fönstret om du ska stänga växthuset till helgen. Chilin har det gått långsamt med här också, två mogna sitter det på tre plantor! men jag funderar på att ta in plantorna i köket och ha som krukväxter. Så odlade en kurskamrat till mig sin chili och de skördade mängder. Hoppas helgen blir fin / kram gittan

    SvaraRadera
  6. VAB - blir lite fnissig för 19-åriga dottern fick halsfluss i måndags och det är ju klart att jag kör till vårdcentralen med henne, inte kunde hon åka spårvagn med 39,5 i temp?! Men man får ingen ersättning från FK inte, tur att man har bra jobb och chefer, som förstår och låter mig flexa ett par timmar.

    Luktärtorna är fantastiska tycker jag, även jag plockar in buketter varje vecka och doften är underbar :)

    Jag tror man kan hänga hela tomatgrenen inomhus i ett fönster, så mognar de på stjälk liksom :)
    Börjar ni få kalla nätter nu eftersom du skall stänga växthuset redan? Vi får nog ingen större kyla förren i januari, en å annan minusgrad får vi säkert men inte långvarig kyla, regnperiod får vi däremot :)

    Ha en skön söndag :)

    SvaraRadera
  7. Oj, så frodig din grönsaksodling ser ut fortfarande. Jag ahr dragit bort de torra resterna av mitt för flera vekcor sen. Nu är d bara plommon och vindruvor som gäller. o d är förresten inte lite d.
    Chilin kan du säkert plocka av o låta mogna inne precis som man gör man tomater som inte hinner bli klara.

    SvaraRadera