tisdag 14 september 2010

Röd skatt i skogen

Idag har vi riktigt höstväder här med regn och rusk. Efter jobbet for maken och styckade älg och jag fogade kakel i köket.

Igår däremot var en riktigt fin dag så direkt efter jobbet gjorde vi en snabb middag och sedan drog vi iväg hela familjen till lingonskogen!


Vi fick ihop en hink ganska snabbt och kanske hinner vi iväg någon fler kväll den här veckan. Barnen brukar alltid vara med och plocka och även om vi inte brukar höra något jubel så har de aldrig klagat heller. De vet också med sig att det är mest är de som äter upp bären i form av sylt till fil och gröt.



Blåbärsriset var riktigt vackert i kvällsolen!


8 kommentarer:

  1. Härligt med lingonskogen och bärplockning, om det är fint väder!
    Nu har vi bara Tranbären som det finns rikligt av i år och vi hoppas få några liter :)
    MEN...fyyy på Älgflugan, den är en lite otäcking!
    Vacker bild på blåbärsriset.
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  2. Vad gott att ha sin egen lingonsylt. Jag hoppas på att jag får nån energi till att plocka lite. Vackra bilder . Kram

    SvaraRadera
  3. Ohh vilken lycka ochså gott att ha till vintern.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  4. Härliga färger på riset.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag är så glad att jag fick plockat lite lingon i augusti, de är nu i frysen och väntar på att få bli sylt och till lite annat gott. Läste om ett recept med pasta och lingon som jag tänkte prova i helgen - det var något mer i receptet förstås med det minns jag inte nu :)

    Kul med nytt kök, även om det är jobbigt :) Vi går i de tankarna med men först skall vårt trapphus få sig en renovering i höst, men det får bli senare för det är fortfarande hyfsat väder ute och jag vill få så mycket sol jag kan få, innan regnperioden startar här i Göteborg.

    Till helgen är jag hemma och inget planerat så det blir lite trädgårdspyssel gissar jag.

    Ha det gott, kram ♥

    SvaraRadera
  6. Det där är ju hur mysigt som helst!! Har inte plockat bär i år, vet inte riktigt varför. Frysen är full sen förra året då jag plockade massor. Kanske därför:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  7. Låter helt underbart! Har plockat mycket blåbär i mina dar, men aldrig lingon faktiskt. Konstigt!!!

    SvaraRadera