onsdag 30 mars 2011

Trädgårdsmässa

I fredags var det alltså dags för ett besök på Nordiska Trädgårdar igen efter ett upphåll på några år.
Vi for neråt i arla morgonstund och var på plats i Älvsjö strax före klockan elva.

Jag har knappt sett några andras bilder från mässan, men jag såg några på AoT:s forum och då undrade jag om vi varit på samma mässa, men det är väl så att vissa montrar ser man direkt att man inte är intresserad av. Kanske.


Jag hade med mig annat sällskap i år, min man. Vi kom till flera montrar som sålde mat och erbjöd provsmakningar av korvar, pesto, honung med mera. Det kan ha varit mera av den varan än tidigare år, men det kan också ha varit så att jag inte lagt märke till det tidigare. :)


Vi är inte så perfekta av oss, och vi båda vi föll för skönheten i den här vackra drivbänken och de fina redskapen intill!


Wij Trädgårdar hade gjort fint med björkstammar, vattenblänk i rostigt fat...



...och blommigt bad!



Hos Vikingland fanns de här fina ljuspelarna som jag blev stormförtjust i!
De har ju väldigt många vackra ting och vi gillade en "gungsoffa" de har väldigt mycket och tankarna kom att spara ihop till en sådan istället för den finska gungan vi drömmer om.


Vi lyssnade på också på frågor som ställdes till "trädgårdskändisarna" André Strömqvist, Lena Israelsson, Peter Englander och Gunnel Carlsson. Det var allt mellan persikoympning till gråsuggor. Intressant!

Jag handlade en del. Blomqvists hade en monter med massor av härdiga fruktträd, men det kommer att dröja innan jag, som lever i vintertid fortfarande (-12° nu) kan plantera träd så jag vågade inte köpa något tyvärr. Där köpte jag istället två sibiriska björnbär (de är så små att jag kan ha dem under lysröret ett tag).
Det mesta i stickling- och plantväg skulle jag ha kunnat köpa här i krokarna också, så småningom, så det kändes extra bra att få med härdiga björnbär hem.

Vi köpte också sättpotatis och jordärtskockor. En dam från Skåne var där samtidigt som oss och ondgjorde sig över att man inte kan få bort jordärtskockorna om man en gång släppt in dom och jag tänkte direkt på att det som är ogräs i Skåne - det kan nog funka hos mig i Jämtland! :) 

Många tycker att det är mycket krimskrams på trädgårdsmässorna och det är det kanske, men jag tycker att det är mera växter nu än tidigare?

Min absoluta favoritutställare på mässan avslöjar jag senare.


Som jag skrev har vi fortfarande allt för mycket vinter här, men idag när vi var ute och åkte skidor var det fanstastiskt fint! Solen sken och det var hyfsat ljust fortfarande när vi åkt klart vid klockan åtta - härligt!

Ha en skön fortsättning på veckan!

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Mycket vackert du delar med av från mässan!
    Hmm..kanske jag borde lyfta fram mitt gamla drivhusglas som jag köpte för länge ,av en gammal trädgårdsmästare ;)
    Lite intressant detta faktiskt, att se alla bloggares olika kameravinklingar på mässan.

    Hoppas jag ges tillfälle nästa år att besöka denna mässa som jag så väntat på, årets chans blev spolierad med besked för min del :(

    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Så kul att se andras bilder från trädgårdsmässan! En del lika, men alla fastnar vi för olika och udda saker. Ett bevis på att mässan har något för alla?
    Vi köpte massor hos Blomquists, men så bor vi ju också söderöver. Nu bär jag alla träd och buskar ut och in varje dag, men det är ett kärt besvär!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack för "mässtitten" - kul att få hänga med! Gillar också ljuspelarna. De var helt underbara.
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  4. Vilka inspirerande bilder, man blir ju så sugen på nåt extra till trädgården. Det "klurigaste" jag kommit på är två blommor till vår slipsten, kommer kanske en bild så småningom. Tack i alla fall för att jag fått titta
    Kram

    SvaraRadera
  5. Kul med mässa! Själv gillar jag nog mässor mest för att det blir tillfälle att träffa trevligt trädgårdsfolk.
    Jag tycker mig känna igen en del grejer från mässan jag var på i Malmö för snart en månad sedan.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Måste bara skriva att det är för härligt att ni verkligen njuter av vårvintern, att åka skidor ofta och jag gissar att när det är sol hos er, är fantastiskt vackert! Det är ju lite så att vinter i Göteborg är lite trist, med undantag av dessa två vackra vintrar vi haft. Här är det regn och för en gång skull är jag glad att det regnar för det är så smutsigt här i stan.

    Roligt att se bilder från mässan, och att ni tyckte om den, både med växter och annat ätbart :)
    Jordärtskocka har jag haft, den blir hög med vackra gula blommor och får man bara upp hela skockan, så sprider den sig inte så mycket. Hade jag tyckt om att äta den, hade jag haft kvar den på ett ställe som inte är rabatt utan lite avsides för de kräver sin plats, planteras gärna som bakgrund i köksträdgården. Lycka till med den :)
    Tack för hälsningen på min dag, kram :)

    SvaraRadera