måndag 6 juli 2015

Den långlivade vallmon

Nu har jag haft min första semestervecka. Vi åkte direkt till Grekland och har tillbringat en vecka där med total avkoppling, sol och härliga bad i Medelhavet!

Väl hemma igen så blommar vallmon för fullt!

Vallmon hör ju till de blommor som har väldigt kort blomningstid. 

Det kompenseras tycker jag av att den är så snygg i flera andra stadier också, den ju så läcker knopp med sin ludna stubb. :)


Trots att man vet bättre så vill man, när den sen börjat öppna sig lite, lite, hjälpa till att vika fram det rosa silkespapperet. 



Och sen efter blomning, den tuffa fröställningen som står så stolt med rak rygg lång tid.



Just den här sådde jag från frö för några år sedan och nu har de vuxit sig till gigantiska plantor som ger pastellrosa blommor.

I år har jag sått en ny, Royal Wedding,  och jag log för mig själv när jag planterade kanske fem-sju plantor på samma yta som en av mina äldre plantor tar, men det skulle se väääldigt glest ut om jag planterade med samma avstånd. Får gallra om nåt år, om det behövs. 

Jag har inget större trädgårdsprojekt framför mig nu under semestern, men jag har rätt mycket småfixande att göra. Och så klart - njuta av all blomsterprakt som precis kickat igång här!

Må så gott i sommaren!

7 kommentarer:

  1. Vallmon är en riktig favorit. Alla olika sorter är lika fina, tycker jag. Men så värst långlivade är de ju inte, även om de i år har hållit i sig ovanligt länge.

    Hellre plantera lite för tätt och sedan få dela och flytta plantor, än att det ser glest ut. Det håller jag med om.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  2. Så vackert! Älskar dessa som ger sån glädje i alla stadier!

    Ha det fortsatt skönt!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Håller med om att de är fina i alla stadier! Vad härligt med greklandssemester, såg ju fina bilder på insta. Hoppas du får en fortsatt skön semester, här har vi regn idag efter några dagar med värmebölja som man inte trodde var möjlig. Jag passade på att fixa med lite fönster igen och det var riktigt kul.

    SvaraRadera
  4. Oj så underbar vacker, otroligt, bra fångat, tummen upp.
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  5. JA den är vacker håller med både som knopp blomma och fröhus. Hos oss är den för längesedan överblommad så bvi njuter av fröhusen. Trädgårdsprojekt under semestern har jag inte heller bara en himla massa tankar och viljor! Ha en go vecka kram!

    SvaraRadera
  6. Sååå vacker ! Ha det fortsatt fint ! Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Den är vacker i alla sina stadier.
    Ha det gott!

    SvaraRadera