onsdag 22 juli 2015

Mjau

Nu har familjen och djurligan utökats med en liten kattunge! I snart en vecka har vi haft lilla Inez hos oss och det är en livlig liten dam (vi tror i alla fall att det är en liten kattjej) med massor av bus!


Hon är typ överallt och snabb som attan. Man kan väl säga att jag är tacksam att vi inte har så många gardiner i vårt hus...

Vovven är väldigt glad i missen, men än så länge fräser Inez och och reser ragg åt henne även om man ser att nyfikenheten för det stora djuret blir större och större.



Min syrra brukar göra bladsaft av svartvinbärsblad och barnen är väldigt förtjusta i det så nu har även jag gjort en omgång.

Receptet kommer här för den som vill ha en frisk och god dryck.



Svartvinbärsbladsaft

2 citroner, i skivor
1 liter svartvinbärsblad
1 liter vatten
1 kg socker
1 pkt citronsyra

Varva citron och blad i en tillbringare/burk. Koka upp vatten, socker och citronsyra tills sockret lösts. Slå över bladen och låt stå svalt i fem dagar.



Oftast brukar bladen ha hunnit bli lite fula vid det här laget, men här uppe är allt ganska sent än och bladen är jättefina.

Häromnatten var det till och med frostvarning här, men det slapp vi som tur är. Börjar ändå misströsta när det i växthuset står helt stilla trots att vi borde ha högsommar nu.

Men som jag skrev förra gången så är det väldigt bra jobbväder så vi har varit ganska flitiga. Imorgon börjar maken jobba så då kanske jag passar på att ta det lite lugnt mina sista semesterdagar. :)

Må så gott!

5 kommentarer:

  1. En liten söt busunge ser jag. Det riktigt lyser i ögonen på den. Härligt med lite annorlunda saft ska nog testa lite till helgen
    Ja vädret rår vi inte på det är bara att gilla läget och hoppas att det blir bättre som de lovat i aug.
    Ha det gott så långe
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Nauw va söt hon är! Låter som min Myzan, snabb och är överallt... och hon lugnar inte ner sig hellre, hon är snart fyra år och ännu rätt pigg ;)

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Åhh... grattis till ljuvliga Inez! Nu vet ni att ni lever! Men ett sånt gott liv med djur i huset. Min Maja är nu fyra månader och en sån charmig och mjuk gokatt! Men ibland... en flygande mara, hihi!

    Mjau.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Den saften skulle jag vilja smaka! Så himla söt inez, vad härligt att ha en kattunge i huset, även om det är rätt skönt när de vuxit upp också, hi hi.

    SvaraRadera
  5. Å sötaste lilla Inez! De ögonen kan man inte motstå!
    Ja den här sommaren har verkligen varit annorlunda! Frostvarning hos er i juli, och hemma hos mig är man glad om temperaturen tittar över sjutton grader. Positivt är väl att det har varit skön arbetstemperatur i trädgården.
    Njut nu av dina sista semesterdagar!
    Kram Annika

    SvaraRadera