lördag 11 juli 2015

Jordgubbstjuvar...

...har ingenting att hämta här!

Köksträdgården är en riktigt sorglig historia hos mig i år. 

Förra året tog krassen nästan hela utrymmet och i år ville jag ge grönsakerna den allra mesta odlingsytan. 
Hur blev det? Nästan inga fröer jag har sått har kommit upp, inte ens salladen som alltid är så tacksam annars...

Bönorna växer på fint, liksom persilja och vitlök, men det är det enda. Ja, kanske potatisen kommer att bli något och en dillkvist kan tänkas. Nä fy vad tråkigt. :( Jag sår lite mer sallad imorgon i alla fall, den är ju snabb när det väl är varmt.



Till jordgubbarna, så växer ju de också fint. De samsas med persilja nu eftersom jag inte har tillräckligt med jordgubbsplantor än, men tanken är att de ska få en egen odlingslåda.

Ifjol hängde jag upp cd-skivor i fågelskrämman och den lyckades skrämma bort fåglarna rätt bra, men nu har vi fixat ett ännu bättre trastskydd. :)


Vi har snickrat en ram att sätta uppepå odlingslådan och spänt hönsnät mellan ribborna. ovanpå är det fyra öppningsbara lock så att i kommer åt att plocka. :)

Jag är riktigt nöjd med den här lösningen!


Finns det något godare än att plocka sina egna gubbar och ha i filen till sommarfrukosten?

Jag läste i lokaltidningen tidigare i veckan att länets jordgubbsodlare tror att gubbarna kommer att mogna först om 2-3 veckor, men den som väntar på nåt gott, eller nåt sånt. 

Nu blir det altanmys och njuta av sommaren som äntligen kom idag!

7 kommentarer:

  1. Vilka smarta och snygga ramar med nät i! Mumsigt med jordgubbar. Lite blandad utdelning med ätbart här, har sallad men vissa vägrar komma upp.

    SvaraRadera
  2. Den här kyliga säsongen skulle nog inte heller jag gro, om jag vore ett grönsaksfrö:( Trastskydden är de snyggaste jag sett! Kanske kan jag få till något liknande för friland...

    SvaraRadera
  3. Det är likadant här, mitt trädgårdsland ser för bedrövligt ut. Ärterna växer, salladen full av hål, dill har jag sått två gånger, utan resultat.
    Dina fågelskydd är riktigt snygga.

    SvaraRadera
  4. Vilka fina trastskydd! Perfekta att klä in med odlingsväv också i början av säsongen. Rådjur, sork och sniglar brottas jag med, men tack och lov inga trastar än så länge, ändå finns de ju här runtom. I pumpaodlingen hos svärfar får jag däremot lägga burar över varenda planta. Annars knipsar kajorna av dem och sprätter sönder rötterna i jakten på godsaker.
    Här har omgång två och tre av de asiatiska grönsakerna gått fel, men skam den som ger sig.
    Lycka till!
    Anette
    Lycka till nu

    SvaraRadera
  5. Vilka fina skydd du har gjort till jordgubbarna. Det var supersnyggt! Själv har jag blått plastnät och det är verkligen anskrämligt fult. Tack för inspirationen till hur vackert man kan göra. Sådderna har varit besvärliga i år och jag har sått om flera gånger så utdelningen per sått frö är bedrövligt låg. En del har det dock blivit men jag har till och med knappt lyckats få ringblommorna att gro och det har jag aldrig varit med om förut. Hoppas din sallad tar sig den här gången nu när det i ala fall är lite sommarvärme.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Så snyggt och prydligt det ser ut hos dig med dina skydd. Mina är mer taffligt uppsatta och inte hjälper de heller. Jo, mot fåglar. Men dessvärre har sork/mus passat på att flytta in i lådan. De gnager av gubbarna när de är precis mogna, äter lite på dem och lämnar dem sedan. Är det inte det ena så är det det andra!

    Hoppas att du får ha dina gubbar i fred så att du kan njuta av dem snart.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  7. Oj var smart skydd på pallkragarna för jordgubbarna, jag har nät och i det fastnar fåglarna och det gillar jag ej, men det gör de väl inte i detta smarta!? får jag ta efter nästa år. ha en go helg kram!

    SvaraRadera