tisdag 14 juli 2015

Nyinflyttad

Under några år har jag haft ett vin planterat mot tegelstensväggen. Varje vår har vi trott att det dött under vintern och varje försommar har vi sett att det överlevt. 
Men det har som inte blivit nåt mera än att det just överlevt. Det växer inte till sig och det blir heller inga druvor på den korta sommarn.

Zilga, zon 6-druvan som bör klara mitt Jämtlandsklimat.

När vi köpte den fick vi veta av en i närheten att hennes växte och trivdes och gav massor med druvor så förhoppningen fanns ju där. 

Istället för att ge upp helt har jag flyttat in det till växthuset nu. Jag hoppas på så sätt kunna ge den en lite längre säsong.

Funderar lite på att den haft snön som ett täcke vintertid och mister det nu?


Tänk, nu blommar de första rosorna! Louis Bugnet och nån till har blommat ett tag nu. I plåtfatet är det en okänd och outrotningsbar gammal, gammal ros som växer i gruset. 




Tack för kommentarerna om jordgubbsskyddet. Tycker själv att det är lite fiffigt! Men vad hittar man på för att få plocka körsbären själv så att inte fåglarna tar dom?


3 kommentarer:

  1. Smart skydd över jordgubbarna! Borde nog göra nåt liknande över min pallkrage. ja, jag har bara en, och det är inte gubbar i den, men väl lite sallad och dylikt, och skyddet skulle i så fall vara mot vår valp som envisas med att skutta upp där ibland...;( Nåväl, hon blir väl äldre och klokare...;)

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Vi har vår Zilga står precis som din. De soliga vårvinterdagarna får vi passa så knopparna inte börjar svälla för mycket och öppnar sig för tidigt och det har hänt att vi stödvattnat heta somrar. Den mår toppen och ger mä gder av druvor vartannat år och lagom vartannat :)

    SvaraRadera
  3. Tror det var ett smart drag att flytta din vinranka. Växtzonnmässigt är vi väl ganska lika. Planterade min vinranka i marken växthuset ifjol precis som du nu, och den har tagit sig enormt bra .
    Inga druvor i år men tänker att den satsar på att etablera sig och samla krafter inför nästa sommar. ( Min förra överlevde inte ens en vinter) Tänker nu klippa in de längsta
    rankorna lite i oktober- november. Lycka till med din!
    h. Malin

    SvaraRadera