onsdag 26 oktober 2016

Förgänglig

Aldrig är mina pelargoner så fina som i oktober! 
Efter mellanlandning i ett småkyligt växthus känns det tufft att stänga in dom i en mörk jordkällare. Tyvärr har jag inget bättre ställe för vinterförvaring. 

Problemet med att ha dom där brukar främst vara att det kan bli lite fuktigt och de möglar. 
Istället för att bara knipsa bort blommorna tog jag i år och klippte bort en hel del grönt också, med förhoppning att det kanske minskar risken för mögel. De fick inget vatten heller, av samma anledning, men det kanske gör att dom torkar istället...


Några få har jag tagit in i huset, bland annat en "Coca cola-pelargon" som jag fick som stickling i våras av en klasskompis. Problemet med att ha dom inne är att vi har fruktansvärt torr luft när vi vedeldar om vintern. 
Ja, man hör ju, antingen fuktig jordkällare eller torr inomhusluft. Jag skulle sannerligen behöva ha en frostfri glasveranda! Eller hur? 

Nu knackar vintern försiktigt på.


Med önskan om en fin lillördag!

2 kommentarer:

  1. Mina fem pelargoner i växthuset är verkligen i sitt esse just nu. Dom är bättre än tidigare under sommaren faktiskt. Men...vi satt där ute ett tag igår kväll och då satt Rolle på värmefläkten ordentligt. Vi brukar ha den på 10 grader, men när vi gick därifrån så stängde han bara av den - så hur kallt det varit där inne i natt vet vi inte. Det var bara 4,5 i morse när jag kollade! vi får väl se om dom överlevt, men jag tror faktiskt inte det varit lägre än 3-4 i natt.
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  2. Förgänglighet är också vackert. Alltid ett bekymmer med pelargonerna, för mig främst pga att de är så många.
    Kram

    SvaraRadera