torsdag 27 oktober 2016

Utmaning

Hittills har jag gjort två skoluppgifter där jag skissat fram rabattförslag, det har varit jätteroligt och jag skulle gärna vilja lära mig mera om just detta, vi bara snuddar på ämnet och det är nästan bara fokus på växtvalet inte själva kompositionen och helhetsintryck.

Den största planteringen döpte jag till Bland blommor & bin och som namnet antyder fokuserade jag på bra bi-växter som dessutom är vackra under lång tid. Jag inspirerades mycket av Drömparken i Enköping när jag gjorde den.



Nu har jag fått en ny uppgift med inte mindre än t r e olika officiella perennplanteringar

Jag är väldigt opepp på skolarbete just nu. Jag vet inte riktigt vad det är med mig, det är inte direkt nåt väder att vara ute i och trädgården lockar inte alls. Det kanske är att jag är på slutspurten av skolan nu, mindre än två månader kvar bara.

En av perennplanteringarna är en lekpark där ena delen av den är en cirkel (21 meter i diameter) med gångstigar smygstigar. Det ska vara lite spännande, kanske lite djungellikt och det är i soligt läge. Jag känner mig jätteosäker på vilka växter som skulle passa då det enbart är okej med perenner, det vill säga inga buskar eller träd och det är kanske det som hämmar mig.

Därför måste jag nu få din hjälp! Tips på perenner som är lite "vilda", "spännande" och kanske storvuxna önskas!

Den andra delen av lekparken har jag inte heller gjort, men jag har i alla fall fått igång tankeverksamheten lite grann i alla fall. :)

Igår var jag på studiebesök på en kyrkogård eftersom en av de andra är en minneslund. Det känns ändå enklare, det är också en mycket mindre yta än den här jättelekparken. :)

Tack på förhand!

8 kommentarer:

  1. Det är klart att det skulle ha varit lite buskar också! Men får du inte ha det så kanske du iaf kan klämma in lite gräs? Det är ju varken träd eller buskar - fast kanske inte direkt perenner! *fniss'
    Men tar man såna gräs som måste klippas ner varje år så kanske det går bra. Mischanthus finns ju i otaliga variationer - bl.a. elefantgräset Mischanthis giganteum som blir 3-4 meter högt.
    Men...får du så kanske du kan ta lite olika bambusorter också. Dom är ju underbara och rasslar så fint när det blåser. Det finns ju svartstammiga och gulstammiga och såna som har brokiga blad och bara blir ett par dm och dom som blir 6-8 meter om dom trivs - och allt där emellan.
    TREVLIG HELG - Susie
    Sen har du en vacker och stor växt i rosenflockel och vill du ha något som sprider sig och blir både frodigt och högt så finns det ju brokbladig malört.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa Susie! Det var precis nåt sånt här jag behövde. Jag ska kolla in det där gräset du nämner och bambu hade jag funderat på innan, men det är inte så vanligt här i norr så jag har dålig koll på det. Tack snälla!

      Radera
  2. Du milde tid, inte lätt, men verkar vara hur kul som helst, men att sen få ihop den rätta känslan och att ögonen också ska känna välbehag, hmm . . . . du har lite att 'bita i'. Tyvärr är inte jag den rätta personen att kunna se det på en ritning,
    jag måste gå ute i trädgården eller en plats och då fokusera mig på 'målet', om du förstår. Min trädgård har jag gjort så med,
    jag går där och kisar med ögonen sätter mig ner och begrundar, måste själv få in en känsla och på hur själva platsen ser ut m.m.
    Om det blir fel på nåt vis kan jag ju ändra, men det blir inte så med din utmaning- skolarbete.
    Den rätta personen är faktiskt Susie, ja du ser hon har många bra förslag och är duktig på namn m.m..
    När jag är i polen köper jag givetvis massor av olika trädgårdstidningar, där finns många goda tips och idéer för den 'vilsne'.
    På kvällarna sitter jag där och bläddrar och fantiserar och funderar på 'om man skulle göra si eller så',
    så jag har fullt upp i vinter, hi hi hi . . .

    På tal om polen, de som t.ex säljer sina tomater kan vara de små 'hemmavid odlarna' som vill tjäna en slant, de tomaterna är ekologiska, för de har inte stora växthus. De har många olika sorters tomater och många av dem växer faktiskt ute vid en vägg m.m.
    De är verkligen äkta solmogna tomater, de har även olika slags bönor och andra grönsaker, de säljs som smör i solsken.
    Sen finns givetvis de som har många växthus och de säljer oftast till större varuhus, men även i stora matbutiker ser man att det finns flera olika tomater som är både eko. och närproducerade. De är förstås dyrare men alla väljer ju vad plånboken bestämmer.
    Jag skojar att jag måste åka ner och ha med mig en lastbil och fylla den med alla sorters grönsaker.
    Mitt kusin barn Slawek är duktig på att ta vara på olika sorters grönsaker, det blir mycket konserveringar som de gjorde förr.
    Han gör hellre det än fryser in, för min del blir det tvärtom.
    Idag gjorde jag en Ratatouille på mitt sätt, vi åt bara det och knäckebröd, någon dag i veckan blir det bara vego, gott !

    Lycka till med din utmaning, du får väl visa hur det blev sen, Eva

    SvaraRadera
  3. Susie har redan nämnt mina bästa förslag men en portal med kaprifol eller klematis ger höjd och djungelkänsla, kanske en skogskkematis kan täcka en hemlig koja. Rolig uppgift.
    Lycka till!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är klart att jag ska använda klematis, tack för påminnelsen! Må så gott!

      Radera
  4. Susie har redan nämnt mina bästa förslag men en portal med kaprifol eller klematis ger höjd och djungelkänsla, kanske en skogskkematis kan täcka en hemlig koja. Rolig uppgift.
    Lycka till!
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Gullris. Blir hög och går att sätta i rader så det blir gångar att smyga i. Våra ungar älskar det! Rosenflockel likaså. I enköpings Drömpark växer också en hög flox och div. tåtlar som ger riktig djungelfeeling och hur många gånger har jag inte fått leta efter ungarna där!? :) Åk dit eller kolla på nätet.I Laholm finns också en härlig park, på prärietema. Inspirerande för djungel och lek. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips, superbra! Jag har lite brist på inspirationsträdgårdar i Jämtland så här års och det är lite långt till Laholm. :) Till Drömparken var jag faktiskt i somras, jag ska ta fram lite foton därifrån nu. Tack igen, må så gott!

      Radera