lördag 15 oktober 2016

Växtföljd

För att kunna få bra resultat i en ekologisk odling är växelbruk en viktig del.
För många år sedan var ju detta en självklarhet för att undvika att jorden utarmades och slippa sjukdomar. Sedan kom kemikaliska medel in i grönsaksodlingen och växelbruk försvann på många håll. Nu börjar vi bli förnuftigare och vill växelbruka igen!

 Jag odlar i upphöjda bäddar/lådor och på det viset har det varit ganska enkelt att "flytta" en gröda varje växtsäsong plus att jag ju har en liten köksträdgård.

I år har jag "döpt" mina lådor för att enklare ha koll på vilken gröda som varit var.
Nu har jag, på odlingsutbildningen, lärt mig mer om växtföljd i köksträdgården. Det är inte svårt alls, men kräver lite eftertanke.

Det jag inte haft så bra koll på innan är vilken växtfamilj respektive gröda tillhör, men det är något man tar hänsyn till när man planerar växtföljden, likaså vilka växter som är extra näringskrävande och tvärtom (eller tillför näring), olika rotdjup och att låta skörderester från tex ärter och bönor vara kvar i jorden och på så sätt ge tillbaka näring och öka mullhalten i jorden.
Ogräset kan också ha svårare att etablera sig när man använder sig av växelbruk. Plus för det!

Så, vattna, gro, spira, skörda osv. Men å vad jag stör mig på snigeln som är på väg uppåt, grr...
Fyra års växtföljd brukar fungera bra, men det beror ju helt på hur mycket av varje växtfamilj man vill odla, kanske sex år passar bättre?

Att odla med växtföljd är ett naturligt sätt att ge tillbaka näring till jorden och göra livet surt för skadedjur och sjukdomar!

Efter många frostnätter och även pyttelite snö är odlingslådorna tömda för i år, förutom grönkål och ringblommor som får stå kvar. Idag har jag försökt plocka in krukor, redskap och sånt i växthuset, `but first, tea´ som är något jag brukar leva efter. :)



Nästa helg när jag kommit hem från skolan ska jag flytta ut pelargoner och annat till vinterförvaringen som är vår jordkällare. Det brukar variera i överlevnad, men  det är mitt enda alternativ. 

Må så gott alla!

7 kommentarer:

  1. Försöker tillämpa fyraårig växtföljd i köksträdgården men det är lite knepigt när man vill ha mycket potatis. Dessutom har jag nästan alltid problem med att få bönor och ärtor att gro, får så om och om igen men det hjälper inte trots att jag numera alltid sår dem i såpottor i växthuset. I år fick jag bara sju bönplantor och tio sockerärtsplantor av totalt sju fröpåsar. Inte roligt!
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Det var länge sedan jag odlade grönsaker i större utsträckning, numera blir det bara sallad, ruccola, tomater och lite annat. Vi har så mycket skugga i vår nuvarande trädgård att det inte är någon ide. Annat var det när vi bodde i Skåne, oj vad det växte i den bördiga myllan där. Fiffigt med ljusen i tegelstenen, ser mysigt ut.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Odlar ju ingenting utomhus och i växthuset odlar jag i bunkar som jag byter jord i varje år. Dessutom ska jag inte ha lika mycket ätbart nästa år som i år, istället fler vackra växter så jag behöver inte tänka på växelbruk.
    Har dock inget annat alternativ för vinterförvaring än växthuset, så det ska bli spännande att se vad som överlever! Förutom att vi har en värmefläkt som går igång så fort det blir under +10 grader, så ska jag nog köpa på mig lite bubbelplast och slå in dom växter/krukor jag är mest rädd om. För jag tror ju inte att vi kan hålla kylan helt borta om det blir jättekallt i vinter!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Växelbruk läste jag om tidigare, men har på senare tid tyvärr inte odlat grönsaker. Så spännande med din trädgårdsutbildning.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Fina lådor och härliga namn de fått. Vilken vacker handstil! Intressant det där med växelbruk. Gör som du och växlar mellan mina lådor och mellan det större grönsakslandet som är ett friland, men känner att det finns massor mer att lära och får försöka inhämta lite nytt "matnyttigt" lite pö om pö. Önskar att jag kunde teleportera (heter det så när man kan förflytta sig på en sekund typ eller kanske jag är ute och cyklar) mig till din utbildning och få vara med och lära mig allt kul. Kanske någon gång :-)
    ha det bäst!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Växelbruk är inte så svårt när man väl fått kläm på det och vi hobbyodlare kan ta lite lättare på saken och nöja oss med fyraårig växtföljd. Potatis brukar jag räkna som eget år, då blir det fem.
    Sså jättefint du märkt lådorna! Jag fyller i en skiss varje höst för jag brukar inte komma ihåg hur jag tänkte när det är dags att så och man vill ju få plats med allt också.
    Ha det så gott och trevligt på utbildningen
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Det är så sant allt det du beskriver, växelbruk är ju en självklar sak, ja ungefär som vi människor behöver 'blandas' med varann.
    Jag är ju gift med en 'bondeson', han har ju lärt sig mycket från sina föräldrar som de brukade göra o.s.v.
    Vi har inte direkt innan haft odling i pallkragar, men på de sista åren har han snickrat lådor men vi odlar ändå inte så mycket 'grönt'.
    Bara lite till husbehov, mest potatis, morötter, baljväxter, olika sallader m.m. Sen får en del 'jord mark' vila, 'falla i träda'
    som vi säger här. Ibland blir det något år ibland flera år det beror på omständigheterna, som t.ex. jordgubbslandet har bytt plats och får vila några 3 - 5 år. Potatis brukar jag blanda mellan olika växter och blommor, blasten liksom gömmer sig bland andra växter och jag tycker då att allt trivs tillsammans. Så har vi gjort och det funkar för oss, men om det är rätt eller fel struntar jag i.
    Dina odlingslådor är fina och du gör ett bra jobb. Gillar din 'ljusstake', där fick jag en idé, den ligger nämligen en sådan tegelsten och bara väntar på att bli omhändertagen, hi hi . . .
    En te stund på dagen är mysigt, lycka till i skolan.
    Höst hälsning från Smålandsstenar/ Eva

    SvaraRadera