söndag 20 december 2009

Fjärde advent

Nu är helgen till ända och den har verkligen gått i julens tecken.

Granen är hämtad, julgodistillverkningen är igång, vi har druckit glögg tillsammans med vännerna.
Fåglarna har fått lite julextra i form av en kärve och godiskakor som vi gjorde av kokosfett, frön och en frukt- och insektsblandning (glad att jag inte är småfågel för den såg inte god ut).




Två olika sorter av islyktor har det blivit. Jag kanske fotar de annan dag. Mamma bjöd på julmat och idag har barnen dekorerat pepparkakshuset!
Igår efter vi varit hos min mamma så skulle jag lite snabbt sätta ihop pepparkakshuset som vi köpt färdigt. Men ve och fasa så var det i tusen bitar. Det hade hunnit bli ganska sent på kvällen, men som tur var (barnen skulle ju få dekorera pepparkakshuset som en aktivitet i dagens paket i adventskalendern) hade jag en liten bit deg kvar sedan vi bakade förut. Snabbt ut med den och kavla till passande bitar till ett litet hus. Phu!


Nu ikväll var vi till fäboden mitt uti skogen och hälsade på Tomten. Jag fick inga bra bilder eftersom det är kolmörkt där ute (finns ingen el där) och det enda ljuset är från marschaller. Tänkte länka till fjolårets besök, men gamla bloggen funkar inte så bra idag.

Den gamla tvättkorgen börjar fyllas på med julklappar till snälla barn...




Maken och jag avslutade kvällen med att titta på fredagens Jul med Ernst. Gillade hans "ljusmanchett" - så snygg! Och sedan hans pynt av granris, mossa, eld, äpplen...

Hoppas ni andra haft en helg med lagom julpyssel!
Nu är det dags att sova för imorgon är det jobb igen.


8 kommentarer:

  1. Det låter som att många pysslat och bakat en hel del i helgen. Mysigt!

    SÅ mysigt det låter med det där med tomtebesöket i skogen.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad ni har pysslat och vilket fint pepparkakshus barnen gjort. Vilken fin och mysig blogg du har och många fina tips får man här,läser den jämt men lämnar sällan avtryck. Måste tacka dig för tipset ang. gardiner av "mormorslakan", fick nämligen tre kassar lakan från mormors tid, visste inte riktigt vad jag skulle göra med dem först. Kommer nu att sy gardiner till sovrummet och bädda på "gammeldagsvis" i gästrummet.
    Önskar dig en riktigt GOD JUL
    Kram Susanne/manitou

    SvaraRadera
  3. Så mycket julmys hos dig! Låter så festligt med fäboden, alla julförberedelserna och paketkorgen är så läcker.
    Önskar dig en riktigt God Jul! /Bea

    SvaraRadera
  4. Helgen har gått i "julklapparnas tecken" dvs det mest är klar och inslaget...Julgodis är gjort men ska göra mer ikväll, plus att granen ska införskaffas och ev. kläs...lite tidigt för att vara oss men det gör inget om det är tid över...
    Klart jag skulle passat på att göra islyktor när vi haft så kallt de sista dagarna...kan hinna om jag grejar med detta idag...hm...kanske jag hinner...Ska faktiskt vila en stund och jag är ledig och hinner ändå..underbart skönt...
    Ha det gott fram till jul...

    Kramar från Malin

    SvaraRadera
  5. Det låter som en riktigt mysig helg och att julen är på gång. :) Fina bilder!

    Ha en riktigt fin jul!
    kram Karin

    SvaraRadera
  6. Så juligt ni har det. Vilket fint pepparkakshus. Det var bra idé att lägga klapparna i en stor korg. Just nu har vi alla gossedjur i en sån....undrar om inte den ska få julklappar istället :))
    -Anna-

    SvaraRadera
  7. Hej på dig!

    Åååååhhhh vilken julstämning som börjar sprida sig hemma hos er! Jag hoppas att ni får en riktigt, riktigt härligt jul tillsammans. Vad fint fågelbord nu har och nu med extra mycket smaskigheter att bjuda på.

    Ha det gott och hoppas att du får en riktigt fin start på 2010! Vi hörs!

    Stor varm kram

    //ANKAN

    SvaraRadera
  8. Vilka fina paket, och pepparkakshus! Min girlang av pärlor köpte jag på Ica Maxi, så det finns säkert på nåt Ica hos dig också!
    Vad smarta ni är som klär granen när barnen somnat....men du vet, nu har vi ju börjat göra så här, och det går ju inte att ändra på nu...en gång är ju en tradition enligt mina barn...=)

    SvaraRadera