tisdag 15 december 2009

Julbocken

I helgen fick barnen gå loss på nejlikorna och apelsinerna. Det måste vara ett av de enklaste julpyssel man kan ägna sig åt och sådan julstämning det blir direkt när apelsinens skarpa doft möter nejlikans kryddiga!




Nu när vi äntligen har fått ett vitt snötäcke igen blir jag sugen på att pynta utomhus också. Tyvärr dödade ett kraftigt snöras våran kära granbock förra året. Saknar den och dess gröna granpäls nu. Har sett att flera pyntar sin med ljusslinga. Det fick aldrig våran, men väl ett grant rött band!



Bilden är från en tidigare jul med stora och små slalomskidor i bakgrunden. :)

Förhoppningen är att vi min man snickrar ihop en ny nästa år.

Jag är hemma och vabbar även idag, men imorgon bör det bli skola och jobb igen. Igår passade vi på att slå in lite julklappar och göra fina paket. Mest tog vi det bara lugnt, men idag kanske vi måste skotta lite snö också, äntligen!

11 kommentarer:

  1. Det där med apelsiner hade jag glömmt bort måste helt klart göra det i kväll med barnen.

    Di Leva har jag aldrig hör lucia sång från förrän nu och du mina hyasiner har är också på väg att blomma över så jag får llat ta och köpa nya jag med.

    GOD JUL -i fall vi inte hörs innan,
    /Maria Berg

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att det inte gick att rädda livet på den fina bocken. Mannan verkar händig så han ordnar nog en ny åt dig.

    SvaraRadera
  3. Vi har också snö här, äntligen. Känns genast ljusare och mysigare. Apelsiner med nejlikor är bland det " juligaste " på jul, tycker jag . En klar tradition också. Kram

    SvaraRadera
  4. Vad tråkigt att din bock inte finns kvar! Snön kan ställa till det ibland, även om den är efterlängtad. Här faller små tunna flingor och marken är faktiskt vit, även om grässtråna fortfarande tittar upp. Vi håller tummarna för att det varar, för det vore kul med en vit jul som omväxling!
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  5. Jag tittar ut genom fönstret och ryser... när man ser himlen så ser det onekligen ut att kunna bli snö idag även om solen skiner just nu. Kanske dags att leta fram varmare handskar, fodrade stövlar och strumpor nu då. Jag drar alltid på det in i det sista. Skotta, äntligen säger du - jag däremot sitter och funderar på OM vi ens äger någon snöskyffel! Det var flera år sedan vi skottade senast vad jag minns "ler" Lite salt strös på trappen och gången fram till brevlådan vid behov. Så "skottar" en skåning. Tänk så olika det är i vårt avlånga land och vilken tur att vi båda trivs med våra olika vintrar "skrattar" Ha en skön dag / kram gittan

    SvaraRadera
  6. Vad bra att du påminde om apelsinerna - de skall jag göra med barnen - doftar underbart.

    Kram Maud

    SvaraRadera
  7. Jag håller med, det luktar så gott!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  8. Apelsiner är så härligt med nejlikor i. Algot min 9 åring har planerat detta pyssel till helgen!
    Karin

    SvaraRadera
  9. Apelsiner och nejlikor är ett gammalt och kärt julpyssel :) och doftar så gott!
    Synd på bocken, hoppas han får första hjälpen och reser sig :)
    Jag gjorde en bock för ngt år sen och blir inspirerad nu åter, när jag ser din och på några bloggar. Vem vet ser Brunte dagens ljus ännu till julen ;)
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  10. Åhh, apelsiner och nejlikor! Det har jag glömt! Det ska jag och Melvin göra på fredag när jag hämtat honom från skolan, slutar tidigare så det passar bra!
    Ha det gott! Kram!!

    SvaraRadera
  11. Ett måste i julstöket,,för då luktar det jul...
    ha det gott mvh Monica på Pepparbacken

    SvaraRadera