fredag 7 november 2014

Gott till farsdag

På söndag är det farsdag igen. Vi har inget bestämt planerande, det blir lite olika från år till år. Jag och/eller barnen ska väl försöka  få ihop nåt gott fika i alla fall!

Maken är mer förtjust i smörgåstårta än vanlig tårta. Förra året gjorde jag en jättegod sån med rökt lax och räkor.

Numera lägger jag sällan ut recept på bloggen, men nu är det dags! :)

 
Lax- och räksmörgåstårta
 9 landgångsbröd

500 g varmrökt lax
1 kg räkor med skal
6 ägg
1 dl dill, finhackad
6 dl creme fraiche
1 dl majonäs
1 rödchili, finhackad
1 citron, saften
salt och peppar

6 dl creme fraiche
3-4 msk färskriven pepparrot
1 citron, skalet
salt och peppar

Skär laxen i mindre bitar. Skala och grovhacka räkorna. Hårdkoka äggen och hacka dem. Blanda lax, räkor, ägg, dill, majonnäs, creme fraiche, chili, citronsaft, salt och peppar.

Kantskär bröden och lägg ut tre stycken som en botten. Bred på hälften av fyllningen, lägg på tre bröd på andra ledden och bred på resten av fyllningen innan de sista brödskivorna läggs på.

För att göra tårtan saftigare skvätte jag på lite vatten/citronsaft på bottnarna också.

Vispa creme fraiche, pepparrot, citronskal, salt och peppar med elvisp några minuter. Vispa tills pepparrotskrämen tjocknat.

Bred pepparrotsblandningen på sidorna och ovanpå.

Sidorna täckte jag med krossade ostkrokar innan jag ställde in den i kylen till nästa dag.

Vi dekorerade med grönt - blandad sallad, äpple, purjolök, rädisor, picklad rödlök och dillolja.

Picklad rödlök

1 dl ättiksprit (12%)
2 dl vatten
2 dl socker
2 rödlökar

Koka upp ättiksprit, socker och vatten. Skala och skär rödlöken i klyftor och lägg i en skål. Häll lagen över löken. Låt svalna.

Dillolja

3/4 dl rapsolja
3/4 dl dill

Mixa rapsolja med grovhackad dill, ta med både vippor och stjälkar. Sila av.
 
Med det önskar jag ett riktigt härligt veckoslut!

5 kommentarer:

  1. Här var det massor av mums du ger oss tips om, jag njuter innan jag har gjort det, låter nämligen jättegott.
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut och låter jättegott förutom pepparroten. Jag gillar inte det. Har du något förslag på alternativ?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Förstår verkligen att far blev glad av den tårtan! Ser verkligen god ut.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Oj verkligen en annorlunda smörgåstårta, vacker är den oxå.
    Man blir riktigt sugen, (jag äter med ögonen) mycket jobb verkade det vara.
    Ska försöka mig på den, men inte till söndag utan till nästa helg.

    Trevlig helg till er oxå/ Eva

    SvaraRadera
  5. Det låter supersmarrigt, och så snygg också! Jag är en riktig "sucker for" smörgåstårta. Speciellt om den innehåller skaldjur av något slag. Ska absolut skriva av receptet och testa någon gång. Den picklade rödlöken låter också spännande. Jag odlade och fick massor av rödlök i år. All går ju inte åt till julsillen!

    Kram!

    SvaraRadera