lördag 1 november 2014

Grönt är skönt

Idag skriver vi november och även allhelgonadagen.
Det snöar här idag och är lite småhalt, medan vi hade 15° varmt tidigare i veckan. 

Jag har nyss varit på graven och tänt ett ljus. Jag minns pappa varje dag och tänder ljus lite då och då på graven, men jag tycker att det är fint att vi har en särskild helg när vi minns våra kära som fattas oss.



Trädgården ligger i vila nu. Jag saknar den inte. Tycker att det är skönt att det är årstiden som säger åt mig att vara inne och stöka lite mera för det behövs sannerligen, men jag gillar ute mer. :)


Del av skuggrabatten

Märkligt, men jag har nog aldrig visat min egna favoritrabatt i trädgården på bloggen någon gång. 

Det är skuggrabatten som jag började med när jag köpte mina första hostor för många år sedan. Jag har förstorat den några gånger efter det och sin nuvarande form fick den förra sommaren. 
Det är mest hostor i den, men även hasselört, alunrot i olika färger, lungört och lite annat. 

Anledningen till att jag aldrig visat den är väl främst att det är svårfotat med olika gröna bladfärger mot skogens gröna bakgrund och gräsmattans grönska framför.



Jag gillar bladen så mycket att jag snabbt brukar knipsa bort blomknopparna som kommer! :)


Nu ska jag strax bli bjuden på gomiddag, älgkött och rödvinssås!

Ha en skön lördag!



5 kommentarer:

  1. ja hösten ger oss tid för vila, göra något annat behövligt inomhus.
    Men jag säger som du, gillar vara ute, ja mer än inne, men nu är det höst och mystider.
    Du har många vackra marktäckande växter, jag har bara några sorters hostor.
    Hasselörten den gillar jag bäst, när jag ser på dem, men tillsammans blir det en vacker tavla.

    Trevlig helg och smaklig måltid/ Eva

    SvaraRadera
  2. Härlig rabatt med alla olika former och färger. Hasselörtens blanka blad och doften gillar jag alldeles särskilt och är så glad för att jag har fått den att vilja trivas här.
    Visst behöver man lite trädgårdspaus, fast jag har projekt att färdigställa och några lökar till att pilla ner.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  3. Ja skönt med lite trädgårdsvila ..Älggryta med rödvin bjöd jag på igår och den var så välsignad att vi kunde äta den ikväll också, smakade ännu bättre då;) Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Vilken fin rabatt! Bladväxter i olika nyanser gör sig bra tillsammans.
    Jag gillar också att vi har olika årstider och att därmed växla i sysslor. Idag har vi 15 grader och en del sol. Var ute en stund tidigare och småfixade lite och var sen en sväng i skogen också. Nu slappar vi i soffan maken och jag.
    Det blir vildsvinsstek och rotsaker här ikväll. Blir nog gott.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det skönt med vinter. Jag har bara lite till att göra sedan får det mer än gärna bli vinter här också.
    Jag kommer inte heller att sakna trädgården i vinter för just nu är jag lite trött på det hela. Men jag vet att jag kommer att längta till våren och det är en härligt känsla.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera