måndag 7 september 2015

I skuggan av


...de blommande primadonnorna.
Liljor och rosor blommar på fortfarande och ger både färg och doft som man inte kan motså.


Men var sak har sin tjusning och under hela sommaren och tills frosten kommer njuter jag i min skugghörna där det är lite mer stillsamt än i de övriga rabatterna.

Den lilla skuggrabatten växer med en "böj" för varje år.
Det är en liten gott-och blandat-påse med olika hostor, ormbunkar, lungört, hasselört, astilbe och lite annat.


Rabatten fortsätter både åt vänster och åt höger i en krok ner mot trädgårdsgungan.

Ingen riktig struktur eller ordning. Det är ju som inte riktigt min grej. :)


Jag klipper bort blommorna på hostorna och alunroten (utom på de rödbladiga) för att enbart framhäva de vackra bladen, men jag vet att smaken är olika där. 


I helgen hade jag ingen riktig fart, tänkte egentligen göra färdigt en del smågrejer ute, men jag kom mig inte riktigt för. 
En grej som jag tydligen "orkade" med var att göra ännu en rabatt. Den ligger mitt emot den här ovan, men är mindre. Hade en del hostor och brunnävor som varit i kruka och/eller stod för trångt. 

Konstigt hur det kan bli. :)

Med blad i olika färger och former så önskar jag en tryggare värld åt alla människor på vårt jordklot.



7 kommentarer:

  1. Jag gillar din skuggrabatt! Hasselörten är så fin, den måste jag nog införskaffa. Jag behöver göra massor i trädgården nu och så har jag de där innanfönstren hängande över mig så det är nästan en liten höststress på gång här, ha ha.

    SvaraRadera
  2. Härligt skugghörna du har. Jag har också en skuggig del under träden och som du säger så är det så vilsamt med grönt. Vad fina din hostor är. Här är det fullt med hål i de flesta.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Gott och blandat är inte dumt! Och tänk att orken faller så olika ibland mot vad man tänkt :))

    SvaraRadera
  4. Det där med blad i olika färger och former är spännande i rabatterna så fina de är på dina bilder. Jag klipper också ofta bort de höga lila blommorna på funkiorna De vita får vara kvar
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Jag tycker din böljande skuggrabatt är helt förtjusande! Gillar dina växtval och att ha eller inte ha stänglarna på vissa växter väljer du själv och visst ser det prydligare ut.

    Åh, om det gick att önska fred på jorden!

    Mejla mig så ska jag berätta vad du kan få tag på boken.
    Ha en fin onsdag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Älskar skuggrabatter. Håller med om att de är lite mer stillsamma och mjuka.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Hej - har hittat härlig inspiration, kloka tankar och många vackra bilder här på "Jord under naglarna"! Kommer absolut att "följa" framöver. Bästa hälsningar från Anna

    SvaraRadera