onsdag 2 september 2015

Lavendel på burk

Som det mesta den här sommaren så kom lavendeln igång rätt sent att blomma. 

Jag sådde några frön i våras och har därför ytterligare några plantor nu. Nu står de i krukor, men snart börjar det bli dags att jordslå alla perennerna jag har i kruka, inför vintern. 



Jag gör ofta lavendelsocker. Det är att få lite sommarkänsla på havregrynsgröten så där en bister januarimorron. :)

I år blev det även lavendelolja. Jag tänker mig att använda den till bivaxsalvan. Ifjol använde jag ringblomsolja, men då jag knappt har några ringblommor i år så räcker det inte till.


Vad gör du med din lavendel?

Idag har jag varit ledig. Hade massor att göra både ute och inne, men jag har känt mig så himla trött och seg så ute blev det inget gjort. Jag kom igång inomhus fram på eftermiddan i alla fall. :)


3 kommentarer:

  1. Jag bara njuter av den, mest på senhösten faktiskt då den fortfarande doftar. Tidigare brukade jag använda lavendel i en kycklinggryta som var väldigt god.

    SvaraRadera
  2. Så vacker bild, man kan nästan känna doften. Här är det faktiskt inget överflöd på lavendel. Den för snarare en tynande tillvaro fast den står i full sol och har väldränerat. Kanske en usel sort, men ibland flätar jag in buketter som en liten klubba med blommorna i mitten och hänger här och var.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Jag har väldigt mycket lavendel i trädgården men har inte använt den på något speciellt sätt mer än som ögonfägnad. Men lavendelsocker skulle jag kunna tänka mig att göra. Tack för inspirationen/ Titti

    SvaraRadera