fredag 18 september 2015

Salvkok

För mig är binas främsta uppgift att pollinera växter.

En annan bra grej som biodling för med sig är ju  honungen, den godaste, som man får. När vi tar reda på honungen tar man först bort vaxet som täcker honungen.
Det vaxet gjorde jag ifjol ringblomssalva och läppcerat av.

I år blev det mera salva!



Det är inte morotspuré i burkarna. Det är en ansiktskräm med havtornsolja i. 

I de bruna burkarna är det bivaxsalva med mandelolja och hallonfröolja, Den är fastare i konsistensen och är mer tänkt för torrare partier, som mina händer och fötter till exempel. :)

Jag saknar doft i salvorna så det ska jag försöka komma ihåg till nästa gång

Jag är ganska nöjd med mina salvor, men det är ett väldigt trixande och kladdande innan jag får till det och, vem vet - nästa gång kanske jag får till det ännu ett snäpp bättre. :)

2 kommentarer:

  1. Men vad häftigt att kunna göra egna produkter så där! Jag blir så imponerad. Angående att gå ut i trädgården fast man inte egentligen orkar och på så sätt få ny energi, jag brukar tänka att jag går ut en halvtimme, sen får jag lägga mig i soffan med en film (eller vad som nu hägrar) och oftast så bara försvinner den där halvtimmen och sen har man inte lust att se nån film. Eller så hinner man senare eftersomndet nu som sagt blir mörkt på kvällarna.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är inte bara jord under dina naglar, det är även bivax och havtornsolja m.m.
    Vad duktig du är, du vågar verkligen att 'ge dig på' nya utmaningar, bravo tjejen och tummen upp för dig.
    Ja någon svag doft som skulle passa in bland dina salvor hade varit perfekt, varför då inte hallon till den bivax salvan . . . .
    Men hur framställer man den, jisses nu får du mer att experimentera med, hi hi hi . . . .

    Lycka till kram/ Eva

    SvaraRadera