onsdag 23 september 2015

Svärmors lökar

I våras när vi tömde svärföräldrarnas hus fanns det en stor kruka i källaren. Med jord i och visset fnas längst upp.
En riktigt stor kruka kan vara bra att ha så jag tog reda på den.

Att det var nån form av lök planterad i den kunde jag få veta och att det är en slags lökar som svärmor i sin tur fått av en vän.

Jag offrade ingen ny jord på den, men vatten fick den i alla fall och den började blomma och har nu blommat hela sommaren. Och blommar fortfarande. 


Vad är det för lök eller knöl jag har?

Ska jag låta dom vara kvar i jorden och ta den inomhus så som den stod förra vintern? Ska jag hellre plocka upp dom ur jorden för vinterförvaring inomhus?

I våras köpte jag några "klöver-lökar" och först tänkte jag mig nog mest som slit och släng, men om jag nu vill behålla dom till nästa år - ska de få vara kvar i sina krukor över vintern (inomhus)? Hur gör jag?


10 kommentarer:

  1. Kan tyvärr inte hjälpa dig med, vad det är för växt, men den är mycket vacker. Jag skulle förvara den precis som din svärmor gjorde.
    Ha det gott! Marika

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med ett så vackert minne, kan tyvärr inte hjälpa dig men hoppas du får svar från andra.

    SvaraRadera
  3. Ser ut som Alstroemeria, varken den eller klövern klarar en vinter utomhus i Norrland. Så in med krukorna.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Det är nog bäst att du förpassar dom till de frostfria domänerna under kalla vintern. Låt de stå kvar i krukan.
    Så vacker blomman var
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Tror precis som Inger. Fin den var.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Klövern kan man sätta ner i källaren under vintern, bara låta den stå kvar i krukan. Den vackra blomman är nog en Alstroemeria/ Alströmeria, som möjligen kan övervintra en mild vinter i Skåne. Annars får man nog ta in den. Vad roligt att du fick ärva den! Den är jätte-vacker. Hoppas den överlever vintern.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  7. Tänk om svärmor i sin himmel kunde se att du vårdar hennes blomma. Så glad hon skulle vara.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar blomma och vilket fint minne av svärmor att glädjas åt varje vår och sommar. Klövern är också härlig. Vad stor och frodig den är. Såna ska jag nog prova till våren. Lycka till med lökarna under vintern!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Oh härlig cykel i förra inlägget, den ska jag med fixa,, har hittat en gammal cykel i skogen... Kul att hitta en kruka med blomma i, jag har sparat sådan klöver knölar i krukan inne, fast tänk på att de får inte vara för varmt, frostfritt i en lagom fuktig miljö blir det bäst. Marianne Cederwalls bok var lite tunn, jag saknade Hervor och Mirjam,, men men ! värd att läsa ja! ha det gott !

    SvaraRadera
  10. Hmm ja inte är det svärmors tunga, men du kan kalla den för 'svärmorsdrömmen', för har den blommat så länge är det verkligen en dröm blomma.
    En vacker blomma är det i varje fall med eller utan namn.
    Må så gott kram/ Eva

    SvaraRadera