torsdag 10 september 2015

Plommonsylt

Tyvärr har jag inga egna plommon, men köpeplommon går bra det med när man ska göra en god sylt med smak av ingefära och stjärnanis!


Plommonsylt med ingefära och stjärnanis

1 kg plommon
ingefära
2 stjärnanis
1 dl vatten
5-7 dl syltsocker

Dela plommonen i grova bitar, riv ingefäran. Lägg i gryta tillsammans med stjärnanis, socker och vatten. Låt koka i 10-12 minuter.


Jag är mycket förtjust i smaken av ingefära så jag tog en rejäl bit i. Är man inte lika entusiastisk, men tycker att det är gott så kan man ju ta en mindre bit. En smaksak. :)


Blåbärssylt har det också blivit av blåbär som barnen plockat nästan runt husknuten - finfint att fylla frysen med sommarsmaker att ta fram under kalla vintern. Bästa mamma har kommit med hallon som jag syltat,
Men jag blir nästan lite tokig när det är ett så fantastiskt bärår och så hinner jag inte ut i skogen för att det är en massa måsten som att jobba till exempel. Den här veckan är jag hemma strax efter halv åtta och innan åtta är det mörkt ute! I och för sig finns det ju pannlampa... ;)


4 kommentarer:

  1. Det där låter himla gott,mjag älskar ingefära. Och plommon förstås, men jag har inte heller några egna längre.

    SvaraRadera
  2. mm, låter gott! Nu är mina plommon slut, men till nästa år får jag nog prova lite sylt.
    Härlig skuggrabatt i förra inlägget. Hosta är verkligen en tacksam växt, fyller ut och så fiinns den i så många läcka varianter!

    Trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Hm det där lät riktigt gott.
    Jag hade 3 plommon och ett hamnade i min mage och de andra åt småkrypen upp.
    Blir säkert fler nästa år - hoppas jag iallafall.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Vad synd vi bor så långt i från varann, jag har två plommon träd, Opal och Viktoria. Vet aldrig vilken som är vad, men det kvittar, en är tidig och en sen.
    Bägge är mycket goda, du hade kunnat få ta hur mycket du velat, då hade jag kunnat få en burk färdig sylt, ha ha ha . . . . ja jag är uträknad.
    Det receptet lät väldigt gott. Har aldrig kokt någon sylt ever, så lat är jag, men ändå bakat plommonkaka i långpanna, de blev jätte goda (skryt).
    Jag varit i Polen, nyss hemkommen, en släkting kokade precis plommon sylt och marmelad m.m. Hon ville ge mig en del, men jag avböjde på det bestämdaste,
    för vi flög och vem har lust att 'kånka' = bära, på en massa. Men jag köpte färska munkar där, speciella för just Polen (har aldrig ätit dem här) i dem finns det oxå nämligen plommonsylt. Jag värmde till dem någon sekund i micron, de blev som färska, barnbarn åt och sa det var den bästa 'munkbullen' de någonsin ätit.
    Jag köpte bara 12 st. om jag haft 100 med mig hade även de slukats snabbt, för jag minns även från min barndom hur vi åt dem med förtjusning.
    Det receptet hade jag kunnat googla på i Polen, men men . . . .
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera